Absorb op Facebook

BEL ONS: 09 232 35 00 - 0496 16 60 00

Faq (Veelgestelde vragen)

1. Hoe snel kan ik mijn afvalcontainer laten leveren?

In de regio Gent kan dit in principe al binnen enkele uren. Indien de container op de openbare weg moet staan, zal u wel eerst de gemeente hiervan op de hoogte moeten brengen (hoe lang op voorhand hangt af van gemeente tot gemeente) en moet u parkeerverbodsborden plaatsen. Als het om een dringend geval gaat, deel ons dit gerust mee, wij doen al het mogelijke om u zo snel mogelijk de gewenste container te bezorgen. Let op! Bij last-minute bestellingen kunnen wij de levering van het gewenste volume niet altijd garanderen. Het beste is nog altijd om de container twee à drie dagen op voorhand te bestellen.

2. Kan ik de dag van plaatsing nog veranderen van grootte container?

Ja, maar enkel indien de chauffeur nog niet vertrokken is en onder voorbehoud dat het gewenste volume nog in voorraad is op dat moment.

3. Wat is er inbegrepen in de huurprijs van de afvalcontainer?

Voor de regio Gent omvat de huurprijs van een container:

  • de plaatsing van de container
  • de ophaling van de container
  • de verwerking van het afval

Voor leveringen buiten de regio Gent wordt er een bijkomende transportvergoeding aangerekend afhankelijk van de afstand. Deze vergoeding omvat het transport heen en terug per container.

4. Wat als de container in de weg staat voor bv. werken van Eandis, TMVW, enz.?

Indien de container in de weg staat voor werken van Eandis, TMVW, enz. geeft u ons best zo snel mogelijk een seintje via telefoon. We zoeken dan samen naar een gepaste oplossing.

5. Wat moet ik allemaal doen om reglementair een afvalcontainer voor mijn deur te plaatsen? Is er een vergunning nodig?

Indien de container op de openbare weg geplaatst moet worden, dan moet u op voorhand een verplichte vergunning aanvragen bij de gemeente. Hier kan u de aanvraag voor tijdelijk parkeren terugvinden voor Stad Gent. U dient ook parkeerverbodsborden te plaatsen voor een afstand van 12 à 15 meter. Deze borden zijn o.a. te verkrijgen bij Huurland. LET OP! indien de gereserveerde plaats op het moment van de plaatsing door omstandigheden toch niet vrij gemaakt kan worden, zijn wij genoodzaakt een extra transportvergoeding aan te rekenen (afhankelijk van de afstand). Indien de container op privéterrein of een oprit geplaatst moet worden, hoeft u niets te ondernemen. Eventuele schade is dan wel geheel op eigen verantwoordelijkheid. Hiervoor dient u een document te ondertekenen bij de chauffeur.

6. Moet ik aanwezig zijn bij het plaatsen/ophalen van de container?

Ja. Particulieren en nieuwe klanten moeten steeds cash betalen bij de plaatsing van de container. Ook vragen wij uw aanwezigheid bij de plaatsing zodat de container zeker op de juiste plaats gezet kan worden. Indien u niet aanwezig bent en de voorbehouden plaats is door omstandigheden niet vrij, dan zijn wij genoodzaakt om op een later tijdstip terug te komen en daarvoor wordt dan een extra transportvergoeding aangerekend (afhankelijk van de afstand). Indien u écht niet aanwezig kunt zijn bij de plaatsing, dan moet de container afgerekend worden bij de ophaling en is het uw verantwoordelijkheid als de container op de verkeerde plaats staat.

7. Hoeveel ruimte voorzie ik voor de plaatsing/ophaling van de container?

Wij vragen een 12 à 15 meter vrije ruimte zodat de plaatsing en ophaling vlot kunnen verlopen.

8. Om hoe laat wordt de container geplaatst/opgehaald?

Het uur van de plaatsing/ophaling is steeds afhankelijk van de vorige levering, het verkeer, dringende gevallen, enz. Daardoor geven wij u bij de bestelling geen specifiek uur, maar wel een richtuur. Gelieve er dus rekening mee te houden en enig begrip voor te willen hebben dat de chauffeur ook later (of vroeger) kan zijn dan het opgegeven richtuur. Wij doen ons uiterste best om u zo stipt mogelijk te bedienen. Is er voor u iets dringends tussengekomen en kan u daardoor niet aanwezig zijn bij de plaatsing/ophaling, bel ons gerust op zodat we verder kunnen afspreken.

9. Moet er signalisatie voorzien worden aan de container en wie doet dat?

Ja, dit is verplicht. Wij zorgen zelf voor de signalisatie. Aan de kant waar het verkeer is toegelaten, wordt een gebodsbord met een pijl op 1,5 meter hoogte aangebracht op de container dat duidelijk maakt aan de bestuurders dat ze moeten uitwijken. Daarnaast wordt op het verkeersbord een oranjegeel knipperlicht aangebracht voor ’s avonds en ’s nachts. De container is sowieso voorzien van reflecterende rode en witte schuine strepen.

10. Kan de container ook op zaterdag geplaatst/opgehaald worden?

Ja, dat kan maar aangezien de kantoren op zaterdag gesloten zijn, vragen wij om dit tijdens de week reeds vast te leggen.

11. Hoe vol mag ik de container laden?

De container mag maar tot aan de rand gevuld worden! Dit om te vermijden dat tijdens het transport het gevaar ontstaat dat er afval van de container valt. Indien er toch boven de rand gevuld wordt, zijn wij genoodzaakt om een groter volume van container aan te rekenen. Ook eventuele boetes opgelopen door het te hoog/zwaar laden, zullen doorgerekend worden.

12. Mijn container is vol en ik kan niet verder, wat doe ik?

Geef ons een seintje via mail (containers@absorb.be) of via telefoon (09/232.35.00). Wij bekijken de planning en sturen zo snel mogelijk de chauffeur met een nieuwe container. Hou er wel rekening mee dat bij last-minute bestellingen de levering van het gewenste volume niet altijd gegarandeerd kan worden. We overlopen samen de mogelijkheden die het best voor u passen.

13. Welke afvalstoffen zijn helemaal niet toegelaten in de afvalcontainers?

KGA, autobanden, elektrische toestellen, grond vervuild met mazout/smeerolie/e.d. mogen absoluut niet in onze containers gedeponeerd worden. Deze stoffen vragen een specifieke verwerking die wij niet kunnen uitvoeren. Met deze afvalstoffen kan u wel steeds terecht in het containerpark.

14. Wat als er toch niet toegestaan afval in de container zit?

Helaas wordt dit niet altijd gemeld bij de ophaling van de container en zien wij dit pas achteraf op ons depot. In dat geval zullen wij contact met u opnemen en de verschillende opties met u doorlopen om tot een passende oplossing te komen. Indien de chauffeur dit al bij de ophaling van de container opmerkt, dan zal hij de container niet meenemen totdat de betreffende stoffen uit de container verwijderd zijn.

15. Wanneer wordt de container opgehaald?

De container wordt opgehaald van zodra wij telefonisch of via mail op de hoogte gebracht worden door de klant.

16. Kan ik de container onmiddellijk laden terwijl de chauffeur wacht?

Ja, dat kan indien de wachttijd voor de chauffeur niet langer dan één uur bedraagt. Hiervoor rekenen wij ook een wachttijdvergoeding van € 65 excl. btw per uur aan.

17. Zijn er bijkomende kosten bovenop de vaste huurprijs?

Ja, hieronder vindt u een opsomming van mogelijk bijkomende kosten. Om misverstanden en discussies achteraf te vermijden, vragen wij u om bij de bestelling van een container te vermelden welke van onderstaande zaken van toepassing zouden kunnen zijn voor u.

  • wachttijd tijdens laden: € 65 per uur (max. 1 uur)
  • wachttijd indien de staanplaats nog vrijgemaakt moet worden: € 65 per uur
  • wachttijd indien u nog om cash geld moet voor de betaling: € 65 per uur
  • verplaatsen van een container: € 65
  • transportkosten voor plaatsing buiten de regio Gent: afhankelijk van de afstand
  • te hoog geladen container: € 35 per m³ of volgens inhoud

Bovenstaande prijzen zijn exclusief 21% btw.

VOOR AL UW AFVAL HEBBEN WIJ EEN OPLOSSING!

Copyright 2015 Absorb - legale voorwaarden - Webdesign by ozalith.be